האם חובות עוברים בירושה?

ירושה עשויה פעמים רבות לשפר את מצבו הכלכלי של מי שמקבל אותה, ולהוות נחמה קטנה לצד העצב שמלווה למוות. ירושה עשויה לכלול דירת מגורים או נכסי נדל"ן אחרים, כסף , רכבים או כל דבר אחר. בנוסף לדברים הטובים , עיזבון של אדם שנפטר עשוי גם לכלול חובות. אז האם החובות עוברים גם הם למי שמקבל את הירושה? מי אחראי על תשלום החובות במקרה שאין צוואה מסודרת? ומה קורה במקרה שיש? ובכן, בואו ננסה לענות על השאלות הרות הגורל האלו לעשות מעט סדר בדברים.

למי עוברים חובות הנפטר?

ראשית כל נרצה להרגיע ולומר שעל-פי החוק יורשים לא אמורים לשאת בחובות הנפטר ולצאת בהפסדים כתוצאה מתשלום שלהן. מה שכן, מעיזבונו של הנפטר בהחלט ניתן לקזז את חובותיו. נשמע מבלבל? ככה זה עובד: נניח ועיזבון המנוח כלל דירה וכספים מסוימים שהיו ברשותו אז קודם כל יקזזו את החובות מתוך עיזבון זה. מה שיישאר יחולק בין יורשיו בין אם היו מוסדרים בצוואה מסודרת ובין אם לאו.  ומה עושים במצב בו החובות היו גבוהים יותר מגובה העיזבון? גם לזה מערכת המשפט נותנת תשובה. במקרה כזה יקוזזו החובות רק עד לשווי העיזבון והשאר יימחקו. הכוונה העומדת מאחורי חוקי צוואות וירושות היא להגן על היורשים ולא לאפשר לנושים לגבות את החוב ישירות מכיסם אלא רק מכספי העיזבון.

האם חובות עוברים בירושה כשאין צוואה מסודרת?

כשיש צוואה מסודרת שנקבעה מראש המצב הרבה יותר פשוט וקל. יחד עם זאת, למערכת החוק ישנם פתרונות גם למקרים בהם אין צוואה מסודרת ויש צורך בחלוקת רכוש הוגנת וצודקת. במקרה כזה הירושה אמורה להתחלק בין בן/בת הזוג של הנפטר ובין ילדיו, כאשר גם הם אמורים לקבל רק את מה שנשאר לאחר ניקוי החובות. במקרים בהם אין צוואה מסודרת מומלץ ליורשים על-פי חוק לפרסם הודעה על מותו של האדם בעיתונות הכתובה ולהמתין תקופה של שלושה חודשים. במהלך התקופה הזו יכולים כלל הנושים להצהיר על חוב שיש לנפטר אליהם ולקזזו מתוך העיזבון. את מה שיישאר יוכלו היורשים לחלק בניהם. אין לחלק את העיזבון לפני שעורכים בדיקה מקיפה לגבי חובות שיש לנפטר, שכן אז עשוי להיווצר מצב לפיו היורשים יצטרכו לשלם את החובות ישירות מכיסם.

כספי ביטוח חיים וקרנות השתלמות

יש לשים לב כי בכל הנוגע לכספי קרנות השתלמות וביטוחי חיים המצב מעט שונה. במקרים אלו לא יכולים הנושים לגעת בכספים והם יועברו ישירות ליורשים שקבע הנפטר בפוליסה. כספים אלו לא נכללים תחת העיזבון של המנוח והם חסינים מפני תביעות של נושים כאלה ואחרים.

האם חובות עוברים בירושה
עו"ד דויד לייזר
Scroll to Top